Mikser razgovor: Otpad koji oplemenjuje

Mikser razgovor: Otpad koji oplemenjuje

Mikser razgovor: Otpad koji oplemenjuje 1924 712 Mikser
Bosnas Promenio bih zakone o upotrebi materijala i uveo časove dizajna u obrazovni sistem

Džordž Bosnas je jedan od 10 nagrađenih na regionalnom konkursu Young Balkan Designers i njegov projekat Biodegrapack trenutno je na turneji koja je iz Beograda krenula u Tiranu, pa u Zagreb i Ljubljanu, odakle će se preseliti u Sofiju, pa u Skoplje. Bosnasov Biopak je u Zagrebu čak inspirisao žiri da uvede i posebno priznanje za cirkularni dizajn koje mu je tom prilikom i dodeljeno. Njegov projekat ambalaže za jaja je dizajniran da bude ekološki na svakom nivou, a sastoji se od prečišćene papirne pulpe, brašna, skroba i prirodnih semenki mahunastog bilja. Za Mikser priča kako ga je na ovakvo rešenje inspirisala jedna beznadežna situacija zbog koje je poželeo da može da baci otpatke bilo gde, bez griže savesti, ali ne samo to, već i da na taj način obogati zemljište.

Kada potrošite jaja, ambalažu slobodno bacite na zemlju

Nakon nagrada i priznanja, vidite li vi mogućnost da vaš projekat uđe u masovnu upotrebu?

Nagrade su uvek dokaz da si na pravom putu, pa sam zbog toga srećan. Upravo pokušavam da nađem proizvođača koji bi Biodegrapack pustio u masovnu produkciju. Kako bih tek bio srećan da ga sutra vidim u komšijskom supermarketu!

Kako je nastao Biodegrapack?

Na jednom proputovanju, držao sam papirni otpadak u ruci, beznadežno tražeći gde da ga odložim, jer nigde nije bilo korpe za otpatke. Pomislio sam kako ne bi bilo problema da je taj otpadak potpuno biorazgradiv, ali i više od toga. Šta kada bih bacajući „smeće“ zapravo obogaćivao zemlju? Tako sam ugradio seme biljaka u papir. Malo sam eksperimentisao i pokazalo se kao idealno za ambalažu za jaja.

Nakon nekoliko dana, vaš otpad će proklijati

Šta vam se kao mladom dizajneru postavlja kao najveći izazov?

Najteže je ubediti kompanije, velike brendove, da ste im potrebni. Mladi ljudi imaju sveže ideje, imaju znanje i povrh svega, strast za dizajn. Kada brend veruje svom dizajneru, dešavaju se velike, važne stvari!

Imate li utisak da šira javnost uviđa kako dizajn može da menja život?

Verujem da svuda u svetu ljudi veoma malo znaju koliko je dizajn moćna stvar i šta sve dizajneri mogu. Naročito na Balkanu… S druge strane, evolucija tehnologije zasnovana je na istraživanju i razvoju i velike kompanije se oslanjaju na tu praksu. Nema jednog, jasnog i “zakucanog” odgovora, pa se nadam da će velike kompanije imati sluha za saradnju sa mladim dizajnerima jer tako nastaju stvari koje menjaju, poboljšavaju našu svakodnevicu.

Ostvarenje sna mladog dizajnera – od otpada do zelenila

Jedan od glavnih zadataka pred mladim dizajnerima je i pitanje održivosti. Koliko je u Grčkoj ta svest razvijena?

Najveći deo stanovništva nije upoznat na pravi način i u pravoj meri sa pitanjem održivosti, recikliranja i uopšte, pitanjem energije. Ipak, svakog dana se stvari popravljaju. Nove generacije su sjajne, održavaju se razni događaji na mnogim mestima, a kojima je u fokusu pitanje održivosti. Ako mene pitate, krajnje je vreme da se suočimo sa tom realnošću. Poseban razlog su divna grčka priobalja i mora.

U meri u kojoj ste upoznati sa situacijom, možete li da uporedite Grčku i Srbiju?

Da budem iskren, nemam ni najmanju ideju o tome, kako stvari funkcionišu u Srbiji, ali mene čini srećnim što sam deo Mikser festivala koji je fantastičan primer osvešćenih ljudi koji brinu o okolini, cirkularnom dizajnu i ekonomiji. Ja navijam da stvari napreduju u svim balkanskim zemljama, pa i čitavom svetu.


Šta vas pokreće kao stvaraoca i kada bi vam neko dao čarobni štapić, šta biste prvo promenili?

Opsednut sam konceptima i porukama. Stalo mi je da predmeti koje osmislim imaju neko više značenje. A da mogu, prvo bih promenio zakone o upotrebi materijala i uveo časove dizajna u obrazovni sistem. Da, dobro, znam da sam maštar…