Mikser razgovor – Ekologija je najskuplja reč potrošačkog društva

Mikser razgovor – Ekologija je najskuplja reč potrošačkog društva

Mikser razgovor – Ekologija je najskuplja reč potrošačkog društva 573 450 Mikser
Maja Repotočnik
Maja Repotočnik

Na svetu živi još samo 450 primeraka kivi okarito ptice. Mladoj slovenačkoj dizajnerki Maji Repotočnik, ova informacija bila je inicijalna kapisla za ideju, kako kroz dizajn da širi ekološku svest. Njen projekat “Ne hrani me plastikom” na temu cirkularne ekonomije namenjen je prvenstveno deci koja će kroz bujicu pitanja, podići svest odraslima. Ona je jedna od deset izlagača putujuće izložbe Young Balkan Designers, projekat koji je podržalo Ministarstvo ekologije i Ambasada Kraljevine Holandijekoja, a koja današnjim otvaranjem na skopskoj Nedelji dizajna ulazi u finiš.

Selektori Salon Satellite odabrao je vаš projekat „Ne hrani me plastikom“ da bude prikazan na Sajmu nameštaja u Milanu 2020. Kažite nam više o vašim kivi pticama.

Majine “ptice bez krila”

Ako želimo da prigrlimo ekologiju kao vrednost, moramo da počnemo od obrazovanja. Želela sam da napravim igračku koja će širiti svest o važnosti brige o okolini. Naravno, treba početi od dece. Svaka kivi lutka ima plastični čep u sebi. To je podsetnik da više brinemo o prirodi. Svaki kivi ima svoj broj i ima ih samo 450 – baš koliko je i pravih kivija preostalo na svetu! Ovo je moj način da se obratim deci, da im dam igračku koja priča priču i njima I roditeljima, anstavnicima, podstiče razgovor i pomaže u obrazovanju o ovoj važnoj temi. Kada deca stvore emocionalan odnos prema ekologiji, u takve ljude i izrastu.

Cirkularni dizajn postaje nezaobilazan zahtev. Šta vas podstiče kao dizajnera, gde vidite prostor za rast?

Nekada ume da bude vrlo izazovno. Ako govorimo o izboru materijala, plastika ponekad jeste najbolji da obavi neku funkciju. Vlada mišljenje da su drveni ili papirni proizvodi uvek bolje rešenje, ali to jednostavno nije tako. Zavisi od konteksta upotrebe. Važno je sagledati čitav životni ciklus proizvoda. Primera radi, omražene plastične kese su ipak bolje rešenje od papirnih jer ove potonje troše mnogo više energije u proizvodnji, a možete je upotrebiti svega nekoliko puta. Plastična ipak izdrži duže. E, problem je kada ih, umesto jedne, imate brdo!

Koliko su nepresušna radoznalost i dečja sposobnost da preispituju sve iznova, važni za dizajnera?

Dizajn je način života i biti radoznao i kreativan u svim aspektima života je sjajno. To je taj zabavni deo, ali neophodno je da kreativnost ide podruku sa kritičkim mišljenjem. Najpre kako bismo bili sposobni da prepoznamo problem, a potom odaberemo i prave načine, sredstva i resurse da ih rešimo.

Dizajn je više od dopadljivosti, kako nam menja svakodnevicu?

Dizajnerski način razmišljanja može da se primeni svuda. Od komunikacije, obrazovanja, okruženja, usluga, iskustava do politike. Ključ je u uspešnoj saradnji ljudi iz različitih sfera.

Majina igračka u svaki dom dolazi sa pričom…

Slovenija ima ozbiljnu dizajnersku tradiciju. Koji deo nasleđe je vama relevantan danas i koliko je izazovno primeniti principe cirkularog dizajna?

Pitanje je važno, ali treba imati na umu da je “ekologija” najvrednija reč u komunikacijskim strategijama kojima pribegavaju kompanije kako bi prodale još više potrošačkih dobara. Suštinska promena je u načinu života, preispitivanju vrednosti, a to zahteva dodatno vreme i trud.