O nama

Protestna završnica protestne 86. Jesenje izložbe, uz poziv na mir u Gazi

U ZAVRŠNICI 86. Jesenje izložbe u Umetničkom paviljonu “Cvijeta Zuzorić”, koju je ULUS ove godine prvi put organizovao kao međunarodnu manifestaciju, dodeljene su četiri nagrade.

Ksenija Pantelić

Među nagrađenima je i naša koleginica, dizajnerka Ksenija Pantelić (“kao nacionalnom profesionalnom umetniku izabranom na javnom pozivu ULUS-a”), potom Taisir Batni (“kao međunarodnom profesionalnom umetniku po pozivu kustoskog tima”), Marinela Neralić (“umetnica mlađe generacije sklona amaterskom eksperimentisanju i indisciplinarnim iskoracima, izabrana na javnom pozivu ULUS-a”) i Boško Atanacković (“indisciplinarni umetnik/istraživač izabran na javnom pozivu ULUS-a”).

Sva četiri laureata održaće zajedničku izložbu u Galeriji ULUS, u Knez Mihailovoj.

Inače ovogodišnja Jesenja izložba bila je posvećena odnosu filma, fotografije i slikarstva, a o nagrađenima su odlučivali Elisabeta Cukaro, teoretičarka umetnosti i kritičarka iz Italije, odnosno Holandije, član umetničkog saveta Danijel Glid, i član upravnog odbora Vladan Jeremić.

Koncept izložbe “Tajna znanja” razvijen je u saradnji Umetničkog saveta ULUS-a sa dramaturškinjom Ivanom Momčilović, pokretačicom Međunarodne platforme za estetsku eksperimentaciju i edukaciju svih – PhD In One Night, ali i sa brojnim drugim saradnicima ove platforme, poput vizuelnog umetnika, pesnika i baštovana Kaje Erdinc (Kaya Erdinc) i indisciplinarne umetnice, pesnikinje i teoretičarke umetnosti Elizabete Cukaro (Elisabetta Cuccaro) koji su sarađivali na samoj realizaciji izložbe. Kolegijalni doprinos razvoju koncepta izložbe dala je i teoretičarka filma i autorka Petra Belc.

Prema navodima kustoskog tima Jesenje izložbe, nema reči kojima je moguće zahvaliti Batnijiu, kao i ostalim inostranim umetnicima koji su bez nadoknade dali svoje radove na izložbi kojom je podržan protest ULUS-a u borbi za oronuli Paviljon “Cvijeta Zuzorić”.

Apelujući i na hitan mir u Gazi, kao i na prestanak svih drugih sukoba u svetu, kustoski tim 86. Jesenje izložbe naveo je da mu je “u vreme i dalje krvoločnih ratova na planeti Zemlji” namera bila da istraži tokove mira radeći na njihove efekte koji “indisciplinarne i ’nemoguće’ veze mogu da proizvedu na Sve(s)t”.

“Uobičajena podela na discipline znanja održava status separacija i limitacija u svetu već postojeće podeljenosti, što nužno navodi na potragu  izlaza ka oslobođenom odnosu prema znanju, uvrštavanju umetnosti u porodicu znanja kao i emancipatornom povratku amaterskom, strastvenom odnosu prema (sa)znanju čije je ova izložba, nadamo se, jedan skromni deo. Postulat izložbe je da indisciplinarne migracije koje povezuju na prvi pogled udaljene teritorije (sa)znanja i praksi zbližavajući ih i okrećući ih naopačke, mogu da unaprede postojeći sistem vrednosti u zajedničkom svetu –  izmeštajući ustaljena mesta govora i mišljenja, doprinošenjem tako mikro rekonfiguracijama i mikro transformacijama dominantnog sistema, a pre svega poljuljavanjem dominantnog koncepta profesionalizacije, ekspertnog znanja i uskih hiper specijalizacija koje uvek polaze od aksioma separacije i sveprisutnog moralizatorstva: postoje oni koji (sve)znaju i u ime toga izdaju upute i pravac, i oni koji zbog pretpostavljenog ‘neznanja’ ispunjavaju zadatke i vizije pretpostavljenih sveznajućih. Drugim rečima, postoji večna separacija između onih koji pretpostavljeno znaju i mlisle, i onih koji izvršavaju tuđa mišljenja”, navele su u pisanoj izjavi kustoskinje Jesenje izložbe Ivana Momčilović, Kaja Erdinc i Elizabeta Cukaro, koje deluju trenutno u Belgiji i Holandiji.